7 essentiële oliën om jouw hormonen in evenwicht te brengen

Een verstoorde hormoonbalans kan veel klachten geven in het dagelijks leven. Vooral vrouwen hebben hier last van omdat hun hormoonbalans sneller verstoord wordt. Dat begint al door hun maandelijkse cyclus die gepaard kan gaan met pijn en stemmingswisselingen. buikkrampen, PMS, onrustige huid en hormonale migraine. Om de meest voorkomende menstruatieklachten maar te noemen. Maar ook andere gebeurtenissen in het leven van een vrouw zoals hormonale anticonceptie, zwangerschappen, borstvoeding, en de overgang kunnen je lichaam aardig uit balans brengen. Voor zowel mannen als vrouwen geldt, dat de hormoonbalans verstoord kan raken door – voor veel mensen onbekend – hun levensstijl. Te weinig slaap, (chronische) stress, bewerkte voeding, overmatig gebruik van geraffineerde suikers en onregelmatige werktijden zijn voor zowel mannen als vrouwen belangrijke oorzaken van een hormonale disbalans.

De minuscule bestanddelen waaruit de oliën bestaan, kunnen via de huid in de bloedbaan terecht komen en hun werk doen. Maar ook via het inademen kunnen de oliën diverse processen ondersteunen. Ons reukorgaan is nauw verbonden met het limbische systeem van de hersenen. Het limbisch systeem heeft meerdere functies. Een aantal van deze functies zijn ons gedrag, het langetermijngeheugen, leren, motivatie en emoties. Dit systeem bevat diverse klieren, waaronder de hypothalamus. Deze klier reguleert het autonome zenuwstelsel door middel van hormonen.

Een essentiële olie is dus niet zomaar ‘een lekker luchtje’ maar kan dus echt een positief effect hebben bij hormonale disbalans.

Hier zijn de zeven essentiële oliën om jouw hormonen weer in evenwicht te brengen:

1. Thyme (tijm) – onderzoek heeft aangetoond dat tijmolie bekend staat voor zijn Progesteron-balanserende effecten. Het lichaam heeft er baat bij, omdat de progesteronproductie door tijmolie verbeterd wordt. Veel mannen en vrouwen hebben te weinig progesteron. Een te laag niveau aan prgesteron kan een oorzaak zijn van onvruchtbaarheid, PCOS en depressie, evenals andere hormonale stoornissen in het lichaam.
(Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9492350)

2. Clarysage (muscaat salie) – uit een studie van 2014 bleek, dat inhalatie van clarysageolie cortisol met 36% verlaagd terwijl de schildklierhormoon verhoogd werden. Onderzoeken hebben verklaard dat Clary Sage een significant effect op het verlagen van cortisol heeft, een anti-depressieve werking heeft en de stemming verbeterd.
(Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24802524)

3. Sandalwood (sandelhout) – Sandelhoutolie is zeer effectief om bij mannen en vrouwen testosteron uit te balanseren. Het kan bv worden toegevoegd aan een zelfgemaakte deodorant of een zelfgemaakte lotion om het lichaam te helpen het hormoongehalte te verbeteren. Sandelhoutolie is ook een natuurlijk afrodisiacaal en kan het libido verbeteren. (Bron: https://draxe.com/essential-oils-for-hormones)

4. Lavendel – Lavendel heeft veel gunstige eigenschappen, waaronder zijn vermogen om de hormonen van het lichaam in balans te brengen. Deze olie biedt ook pijnvermindering voor mensen met buikkrampen die verband houden met menstruele symptomen. Één symptoom van PMS of hormoononevenwichtigheid is het gevoel, emotioneel of depressief zonder duidelijke redenen te zijn. Van Lavendelolie is aangetoond dat gevoelens van stress en depressie verminderd worden. (Bron: https://bpsmedicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/1751-0759-7-12)

5. Lemon (citroen) – de eierstokken produceren zowel oestrogeen als progesteron. Wanneer deze hormonen niet in evenwicht zijn, ontstaan symptomen zoals PMS, onvruchtbaarheid en moeilijke of onregelmatige menstruatiecyclussen. In een Nederlandse studie bleek, dat de verbindingen in citroenschillen de leverfuncties kunnen verbeteren – inclusief hormoonregulering – door het verlagen van levercholesterol. De essentiële olie van citroen bevat dezelfde verbindingen, waardoor een natuurlijke mogelijkheid ontstaat om hormonen te balanseren (bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11990004)

6. Lemongrass – in Nederland hebben zo´n 800.000 mensen een vorm van een schildklierziekte, maar een groot aantal van deze patiënten hebben geen kennis over hun aandoening. De schildklier controleert belangrijke functies in het lichaam, inclusief het metabolisme en de temperatuur van het lichaam. Lemongrasolie biedt de mogelijkheid om schildklieractiviteit te simuleren. Studies hebben aangetoond dat Lemongrasolie hormonale onevenwichtigheden van de schildklier, evenals de eierstokken kan uitbalanseren en normaliseren.
(Bron: http://www.naturallivingideas.com/9-essential-oils-for-hormonal-imbalance-how-to-use-them)

7. Basil (basilicum) – de bijnieren zijn verantwoordelijk voor hoe het lichaam reageert op stress, ze produceren cortisol. Basilicumolie verhoogt de natuurlijke reactie op zowel fysieke als emotionele stress (burn-out) in het lichaam. In een studie onderzochten researchers de effecten van een dagelijkse toepassing van basilicumolie op stress symptomen bij mannen en vrouwen. Na zes weken hadden 39% van de deelnemers een afname van algemene stress symptomen zoals slaapproblemen, uitputting en vergeetachtigheid.
(Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3185238)

 

Hoe gebruik je op eenvoudige wijze essentiële oliën om jouw hormonen in evenwicht te brengen?

  • meng wat coconut olie met de essentiële olie en wrijf het op verschillende delen van het lichaam. Hiermee kunnen ze over je huid in het lichaam worden geabsorbeerd.

  • voeg 1/4 kop Epsom zout toe aan een warm bad, voeg vervolgens 3 druppels clarysage olie en 2 druppels lavendelolie. Geniet het bad om PMS-symptomen te verlichten.

  • vul een diffuser met  4 druppels clarysage olie en 4 druppels lavendelolie om je hormoonbalans te verbeteren.

  • smeer je bijnieren met een mengsel van kokosolie en basilicum olie in om uitputting te reguleren.

Comments 2

  1. Jessica

    Hallo,
    Ik heb ook bijnieruitputting.
    Kan ik een mengsel maken en waar te smeren en waar te bestellen?
    Groetjes Jessica

    1. Post
      Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *