Kan ik mijn partner zover krijgen dat hij eindelijk stopt met roken?

Het is volkomen begrijpelijk als je wilt dat je partner stopt met roken. Het heeft immers een impact op je leven als niet-roker. Het kan zijn dat je regelmatig passief wordt blootgesteld aan sigarettenrook, of dat je last hebt van de constante geur in je huis en bij je partner. Maar bovenal maak je je waarschijnlijk zorgen om zijn gezondheid of die van je kinderen. (lees hier de blog over de gevaren van passief roken).

Er zijn veel goede redenen voor hem of haar om te stoppen. De belangrijkste is echter dat het in de eerste plaats de motivatie van je partner is. Hoe vaak je ook met hem of haar praat en hoopt eindelijk met een niet-roker samen te zijn, de wil van de roker is van cruciaal belang om te stoppen. Dwing hem niet en haal hem niet over. Dat slaat nergens op. Zoek in plaats daarvan naar argumenten die hem helpen begrijpen hoe belangrijk deze beslissing voor je partner is.

De kans op succes voor een sigarettenvrij leven is veel groter als jouw partner overtuigd is om te stoppen met roken. Naast de fysieke afhankelijkheid is er ook het psychologische en emotionele niveau. Om dit te overwinnen is veel uithoudingsvermogen nodig, veel werk aan jezelf en de juiste motivatie. Rokers onder druk zetten, lokt vaak juist het tegenovergestelde uit en kan ertoe leiden dat ze nog meer gaan roken. Het heeft dan ook meestal weinig zin de ander iets op te leggen of hem of haar onder druk te zetten. In het ideale geval zou je partner bereid moeten zijn om deze stap zelf te zetten. Wat je wel kunt doen, is essentiële oliën in je huishouden gebruiken om je partner meer emotioneel evenwicht te geven.

En als je partner dan aangeeft dat hij of zij niet meer wil roken, moedig je partner dan aan om dat te doen. Laat hem of haar voelen dat je achter de beslissing staat en dat hij of zij in alle stadia op je kan rekenen. Moedig hem of haar aan door te gaan om een levenslange niet-roker te worden wanneer er tussendoor motivatiedalingen optreden. Voor veel mensen die willen stoppen met roken, is dit een moeilijke onderneming, waarbij zij veel steun kunnen gebruiken. Je partner denkt er waarschijnlijk net zo over.

Lees de 7 tips over hoe je je partner kunt helpen om te stoppen met roken:

Goede communicatie – praat met elkaar

De beste manier om uw partner te helpen stoppen met roken is veel met hem te praten. In plaats van te speculeren over hoe je hem het beste kunt helpen, is het veel nuttiger en succesvoller om hem rechtstreeks te vragen hoe het met hem gaat en hoe je hem kunt steunen. Misschien wil hij dat je optreedt als een soort chaperonne wanneer je uitgaat met vrienden die roken, of misschien wil hij dat niet. Dus voordat je zo’n rol op je neemt omdat je hem wilt helpen, praat met hem en stel duidelijke regels op. Dit zal ook helpen om jullie relatie in stand te houden en niet onder druk te zetten.

Geef je partner steun en toon vreugde

Het is van cruciaal belang dat je jouw partner volledig steunt in wat hij of zij doet en dat je achter hem of haar staat. Geef steun en laat je geliefde voelen dat je de beslissing goed vindt en dat hij of zij op je kan rekenen. Feliciteer ze met hun beslissing en laat ze voelen hoe blij je bent dat ze stoppen. Moedig hen aan om door te zetten wanneer zij een gebrek aan motivatie voelen. Toon je vertrouwen dat hij of zij het zeker zal halen.

Geef jezelf wat speling.

In de eerste dagen na het stoppen met roken is het niet ongewoon dat je stemming niet vrolijk is, maar eerder somber – misschien zelfs stormachtig. Dit komt door het stoppen met nicotine. Geef je geliefde wat ruimte in deze periode als hij een beetje kortaf, prikkelbaar of geïrriteerd reageert. Vaak krijgen de gezinsleden thuis de volle laag van de lichte ontwenningsverschijnselen. Heb geduld met je partner als zijn of haar humeur de eerste dagen misschien slechter is dan gewoonlijk en gun hem of haar hier wat tijd. Als hij of zij totaal geïrriteerd en gestrest is over kleine dingen, probeer dan te kalmeren en toon veel begrip. De methode die wij gebruiken is sowieso heel zacht en je partner wordt er weken op voorbereid, zodat deze momenten waarschijnlijk minder vaak zullen voorkomen.

Bereid beloningen voor

Bij het stoppen met roken is het heel belangrijk om jezelf regelmatig te belonen om succesvol te zijn op de weg naar het stoppen. Dit is waar je actie kunt ondernemen. Wat doet je partner graag? Houdt zij van verse bloemen, gaat hij graag naar de bioscoop, laat zij zich graag verwennen met een massage of ontspant hij zich graag in de spa? Verras je partner, bijvoorbeeld met een bos bloemen of zijn lievelingsmaaltijd. Plan samen activiteiten die je leuk vindt, waarbij je je kunt ontspannen en die goed zijn voor jou en vooral voor je partner. Vier regelmatig de successen van uw partner, bv. de eerste rookvrije dag, de eerste week als niet-roker of een hele maand zonder nicotine.

Zorg voor afleiding

Gezamenlijke activiteiten zijn niet alleen superbelangrijk als beloning voor je partner, maar zijn ook een goede afleidingsstrategie. Vooral in het begin is het belangrijk om alternatieven en afleiding te hebben voor typische rooksituaties. Je kunt je partner ook hier steunen. Bijvoorbeeld, als hij gewoonlijk rookt nadat jullie samen hebben gegeten, pak hem dan na het eten en ga samen een eindje wandelen. Meteen aan het begin van deze cursus zal je partner veel van deze situaties opschrijven en zich er bewust van worden. Vraag haar of hem om deze lijst – het zal je helpen!

Als je zelf blijft roken – stel duidelijke regels

Het kan zijn dat je partner wil stoppen met roken, maar dat jij blijft roken. In dit geval is het belangrijk om samen regels voor het roken te vinden die rekening houden met het feit dat een van jullie binnenkort een gelukkige en levenslange niet-roker zal zijn. Je zult je partner bijvoorbeeld enorm steunen als je geen pakjes sigaretten in de gemeenschappelijke ruimte laat rondslingeren – in het ergste geval nog open. Hoe ver ben je bereid te gaan om je partner tegemoet te komen en bijvoorbeeld niet te roken in de woning en alle rookgerei te verwijderen?

Wat je zeker niet moet doen – de „no go’s“ die niemand helpen

  1. Eisen dat je stopt met roken zonder een concreet aanbod te doen om te helpen.
  2. Twijfelen of je partner in staat zal zijn een levenslange gelukkige niet-roker te worden.
  3. Negatieve opmerkingen maken over een gebrek aan uithoudingsvermogen en een gebrek aan wilskracht.
  4. Voortdurend opmerken dat roken een slechte gewoonte is.
  5. Twijfelen aan of zelfs belachelijk maken van de hulpmiddelen. Als je partner gelooft in de kracht van essentiële oliën en gebed, steun en moedig hem dan aan om dit pad te volgen.

Een gelukkige levenslange niet-roker worden door gebed

Hoewel we geen wetenschap nodig hebben om het Woord van God te bewijzen, is het fascinerend om te zien dat er steeds meer onderzoekers zijn die dat wel kunnen. Misschien heb je zelf ervaren hoe gebed jouw hersenen en lichaam verandert. Wetenschappers proberen spirituele ervaringen te begrijpen – en wat er in de hersenen en de lichamen van mensen gebeurt wanneer zij zich met de Schepper verbinden. Dit zeer nieuwe onderzoeksgebied wordt „neurotheologie“ genoemd. Wetenschappers hebben ontdekt dat de hersenen van mensen die ontelbare uren in gebed en meditatie doorbrengen, anders zijn.

Maar laten we ons eerst de belangrijke vraag stellen: waarom hebben we eigenlijk zo veel moeite met stoppen met roken?

Dit heeft vooral te maken met het feit dat roken niet echt een verslaving is, maar een gewoonte. Daarom moeten we de macht van de gewoonte doorbreken. Dus moeten we de neurosynaptische complexen in de hersenen van de roker veranderen. Dit is het door de vrije wil beheerste bewustzijn dat samenwerkt met het onderbewustzijn dat intuïtief werkt. Dus, met behulp van gebed, willen we de neurosynapsen die voorheen de macht van de gewoonte dienden, veranderen in nuttige synapsen om het gewenste niet-rookgedrag te ondersteunen.

Wetenschappers kunnen nu al bevestigen hoe onze gedachten en visualisatie onze hersenen veranderen. We weten ook dat onze hersenen zich letterlijk voortdurend herbedraden. Dr. Andrew Newberg, directeur van het Thomas Jefferson Hospital and Medical College in Pennsylvania en auteur van How God Changes Your Brain, zegt: „Hoe meer we ons op iets concentreren – of dat nu wiskunde is of autoracen of voetbal of God – hoe meer dat onze realiteit wordt, hoe meer het in de neurale verbindingen van onze hersenen wordt geschreven.“

Neuroplasticiteit betekent dat we onze hersenen kunnen vormen zoals we onze spieren vormen als we naar de sportschool gaan. Wij weten dat het Woord van God krachtig is – en wij kunnen die kracht van de waarheden die het ons geeft in ons DNA inbouwen.

Gerichte aandacht: hoe bidden onze hersenen verandert

Volgens Dr. Caroline Leaf is gebleken dat 12 minuten van dagelijks geconcentreerd bidden over een periode van 8 weken de hersenen zo sterk kan veranderen dat het op een hersenscan kan worden gemeten. Dit soort gebed verhoogt de activiteit in delen van de hersenen die te maken hebben met sociale interactie, medeleven en gevoeligheid voor anderen. Het verhoogt ook de activiteit in de frontale kwabben als focus en intentionaliteit toenemen. Een andere studie suggereert dat gericht bidden niet alleen de hersenen maar ook de fysieke materie kan veranderen. Onderzoekers ontdekten dat 30 seconden doelbewust nadenken zelfs laserlicht beïnvloedde.

Laat dat even bezinken. Het vermogen om je aandacht voor een bepaalde tijd op één ding te richten heeft invloed! Dat is hoe gebed werkt. Het is meer dan een paar woorden zeggen en hopen dat ze uitkomen. Onze gedachten en woorden beïnvloeden de werkelijkheid, of we dat nu opzettelijk proberen of niet.

Zelfs als giftige gedachten de hersenen beschadigen, kan het gebed die schade ongedaan maken en de hersenen en het lichaam doen opbloeien. Ook al bewijst de wetenschap dit, wij als christenen weten dit al jaren op grond van bijbelpassages en persoonlijke ervaring.

Dr. Andrew Newberg leidde de studie waarbij MRI hersenscans bewezen dat bidden kracht heeft. Uit de studie bleek ook dat bidden als een fysieke training voor de hersenen is.

Conclusie: Hoe het gebed de hersenen verandert

Elke gedachte die we denken verandert ons brein. Het bouwt een neuraal pad. Afhankelijk van de paden die je in je hersenen hebt, bepaal je welke gewoonte-denkpatronen je zult hebben – en wat je daden zullen zijn.

Dus de vraag is, zijn je hersenen vol met paden die je in staat stellen een levenslange niet-roker te zijn? Of heb je paden van emotionele verstrengeling en gewoonteverslaving die altijd de overhand nemen?

Wat je antwoord ook is, gebed kan je helpen een levenslange niet-roker te worden!

De kunst van het bidden is om diep na te denken en ons te richten op iets waarnaar we verlangen, terwijl we het gevoel van dankbaarheid ervaren alsof het al gebeurd is. Het gaat er niet om eenvoudig woorden te zeggen en te hopen dat ze worden vervuld. Je hebt een grotere rol te spelen dan dat, en die rol is hoe goed je opzettelijk gedachten en gevoelens creëert, vasthoudt en uitstraalt, en vol bent van vertrouwen en diepgeworteld geloof.

Deze gerichte gedachte, het gebed, verandert je hersenen, dan je lichaam en dan je werkelijkheid – en zal je helpen een levenslange niet-roker te worden en te blijven.

De 5 voordelen van stoppen met roken

Roken is schadelijk voor je gezondheid. Dat is eigenlijk wel duidelijk voor zowat iedereen. In extreme gevallen kan het zelfs dodelijk zijn – en toch rookt meer dan 20 procent van de volwassenen in Duitsland. Veel rokers zouden willen dat ze eindelijk konden stoppen met roken. Maar helaas is het niet zo gemakkelijk om van de sigaretten af te komen. Niet alleen de verslavende stof nicotine, maar ook de gewoonte zijn zeer sterke tegenstanders. Maar wegen de voordelen niet op tegen de nadelen?

Er zijn veel goede redenen om te stoppen met roken. En achter elk daarvan staan talrijke voordelen voor de gelukkige en levenslange niet-roker.

Gezondheid

Het belangrijkste voordeel is natuurlijk het eigen welzijn. Rokers hebben een verhoogd risico op kanker. Zij hebben vaak last van hoge bloeddruk, waardoor het risico op hartziekten en beroertes toeneemt. Daar komt nog bij dat de longen ernstig worden beschadigd door roken, wat leidt tot chronische bronchitis, kortademigheid en hoesten.

Psyche & Emoties

Rokers denken dat ze minder gestrest zijn door de nicotine. In feite is het de voortdurende verslaving die de echte stress veroorzaakt. Als roker ben je voortdurend gespannen, in afwachting van de volgende rookpauze. Zodra men zich van sigaretten heeft losgemaakt, treedt ook een innerlijke rust in, omdat de drang om te „moeten roken“ eindelijk ophoudt. Dit is waar gebed en essentiële oliën in het spel komen. Het gebed schept innerlijke rust en de oliën ondersteunen de vermindering van stresshormonen en verheffen de stemming.

Geld

Roken is duur. En het wordt duurder met elk jaar dat voorbij gaat. Voor veel rokers is dit weliswaar het minst belangrijke argument; in hun ogen krijgen ze immers iets voor hun geld. Toch is het vaak schokkend hoeveel een roker uitgeeft aan zijn verslaving. Zo bespaart een gemiddelde roker bijna 2000 euro per jaar als hij stopt met roken. Geld dat veel beter geïnvesteerd kan worden!

Welzijn

Rokersadem, koude rooklucht, gele tanden, verkleurde vingers. De lijst van negatieve effecten van roken is eindeloos. Voor het eigen welzijn en ook voor de persoonlijke omgeving is niet roken veel aangenamer: geen stank meer, beter en gezonder uiterlijk, geen verslavende verlangens, vrijer ademen – om maar een paar voordelen te noemen.

Stoppen met roken – Wat gebeurt er in het lichaam?

Stoppen met roken doet heel wat met ons lichaam. Omdat elke sigaret een grote impact heeft op ons organisme. Zodra je besluit om een gelukkige en gezonde niet-roker te worden, begint je lichaam te regenereren. Dit begint kort na de laatste sigaret. Veel processen keren echter slechts geleidelijk terug naar normaal, zodat lichamelijk herstel op lange termijn tijd vergt. Dit kan ongeveer het tijdschema zijn:

  • Na 20 minuten daalt de bloeddruk en normaliseert de polsslag.
  • Na 12 uur daalt het koolmonoxidegehalte in het bloed, waardoor de zuurstoftoevoer naar de organen verbetert. Als gevolg daarvan nemen ook de fysieke prestaties weer toe.
  • Na 2 weken tot 3 maanden leidt de aanhoudende verbetering van de bloedsomloop tot een stabielere bloedsomloop en verbetert de longfunctie.
  • Na 1 tot 9 maanden nemen de hoestbuien af en wordt de kortademigheid minder. Het slijm is uit de longen verwijderd, de bronchiën reinigen zichzelf weer. Er is een lager risico op infectie.
  • Na één jaar is het risico op coronaire hartziekten gehalveerd ten opzichte van een niet-roker.
  • Na 2 tot 5 jaar daalt het risico op een hartaanval tot het niveau van een niet-roker.
  • Na 5 jaar is het risico op kanker van de mondholte, de slokdarm, de keelholte en de urineblaas gehalveerd. Bij vrouwen daalt het risico op baarmoederhalskanker weer. Er is ook een verminderd risico op een beroerte in vergelijking met een niet-roker.
  • Na 10 jaar is er een aanzienlijke vermindering van het risico om aan longkanker te sterven. Bovendien neemt het risico op larynx- en pancreaskanker af.
  • Na 15 jaar daalt het risico op coronaire hartziekten tot het niveau van een niet-roker.

Het is dus de moeite waard om te stoppen met roken en de kracht van gebed en essentiële oliën in je leven te brengen.

Passief roken doodt elk jaar 600.000 mensen

Wist je dat elk jaar 600.000 mensen sterven als gevolg van passief roken of meeroken? Ja, je hoort het goed, dit zijn mensen die niet eens rokers zijn. Ze zijn gewoon in de buurt van rokers: echtgenoten, kinderen of collega’s. Het is ongeveer 20% die daardoor aan longkanker sterft. En de andere 80% sterft aan hart- en vaatziekten. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar van deze cijfers word ik wel bang.

De rook vernietigt dus niet alleen de longen, maar ook de binnenkant van de slagaders rond het hart. De passieve blootstelling aan sigaretten komt dus ofwel rechtstreeks van de rook van de sigaret, ofwel van de rook die de roker uitademt na het inhaleren ervan.

En als we deze sterfgevallen vergelijken met de mensen die zelf roken, wat wereldwijd neerkomt op 7.000.000 mensen, dan is dat nog steeds meer dan 8% die door passief roken gestorven zijn.

Onlangs leerde ik dat de meest voorkomende vorm van kanker wereldwijd longkanker is en dat de meeste sterfgevallen door kanker eigenlijk te wijten zijn aan zieke longen. Dat plaatst de longen bovenaan de lijst. En roken heeft hier natuurlijk een grote invloed. Sigarettenrook bevat meer dan 7000 chemische stoffen. Honderden daarvan zijn giftig en 70 zijn kankerverwekkend. Enkele van de dodelijkste carcinogenen zijn de PAK’s (Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen) en de N-nitrosaminen. Dan zijn er aromatische aminen, benzeen, aldehyden en ethyleenoxide.  Dus als je in de buurt van rokers bent, als je met een roker samenwoont, of als je op je werkplek aan dit gevaar blootgesteld wordt, doe dan alles wat je kunt om ervoor te zorgen dat ze buiten of niet in je buurt roken.

En als je zelf een roker bent, zou dit een goede reden kunnen zijn om nu de beslissing te nemen te stoppen, nietwaar?

Jij en de mensen om je heen verdienen het om een levenslange en gezonde niet-roker te zijn.

Meldt je hier aan en lees meer over de onlinecursus

 

Je verdient het om een levenslange en gezonde niet-roker te zijn

Wat dacht je ervan om in 14 weken een levenslange niet-roker te zijn en elk jaar duizenden euro’s te besparen?

Hoe zou je je voelen als je in goed gezelschap bent en niet meer naar buiten hoefde om te roken?

Hoe zou je leven veranderen als je lichamelijk fit bent, je goed voelt en het gevoel hebt dat je bergen kunt verzetten omdat je helemaal gezond bent? Hoe zou dat voor jou zijn?

Stel je voor dat je kinderen of geliefden zich helemaal op hun gemak voelen bij je omdat je lekker ruikt. Hoe zou het zijn als ze je daardoor niet meer afwijzen?

Van een roker naar een niet-roker gaan is een van de grootste uitdagingen die we kunnen aangaan en je hebt het waarschijnlijk al zo vaak geprobeerd en steeds mislukt. Wel,nu niet meer! Ik houd me al vele tientallen jaren met deze kwestie bezig en heb op deze reis veel prachtige inzichten opgedaan, die ik nu heb gebundeld in een effectief 14-weken programma, zodat je deze rookgewoonte kunt doorbreken.

Lees hier waarom roken geen verslaving is, maar een gewoonte.

Of het nu gaat om stoppen met roken, gezond eten of vroeg naar bed gaan, gewoonten zijn soms moeilijk te beheersen. Het zijn vrij verraderlijke gedragingen die zich op een onbewust niveau ontwikkelen. Deze hebben echter de grootste invloed op onze successen. De manier waarop de rookgewoonte zich gevormd heeft, kan dus beschreven worden als een soort gewoonte-lus, die uit drie belangrijke componenten bestaat:

  1. Een trigger die de gewoonte in gang zet: dit kan een gebeurtenis zijn, een gevoel, een persoon of een emotionele toestand.
  2. Een routine: het gedrag dat volgt nadat de gewoonte in gang is gezet. Omdat gewoontes automatische piloten zijn, bestaat de routine steeds uit dezelfde opeenvolging van bepaalde handelingen.
  3. Een positieve bekrachtiging: dit zorgt ervoor dat je hersenen onthouden het gedrag nog eens te herhalen om in de toekomst weer dezelfde beloning te krijgen.

Misschien voel je je gestrest na een lange vergadering (trigger). Je besluit een korte pauze te nemen en steekt je sigaret op (routine). Tijdens het roken voel je je kalm en ontspannen door de nicotineroes en ervaar je een lichamelijk gevoel van voldoening (beloning). De volgende keer dat je je gestrest voelt of je wilt ontspannen, zullen je hersenen je weer het signaal geven om te roken. Dat is immers wat eerder werkte.

Het is tijd om de controle over je gedrag terug te nemen!

STAP 1: Je vaste voornemen, je vaste wil om te stoppen met roken.

Mijn 14 weken durende online programma „Word een gezonde, succesvolle en levenslange niet-roker“ leert je de 5 factoren te begrijpen en toe te passen die je zullen leiden om een levenslange niet-roker te worden:

Factor 1: Transformeer de neurosynapsen in de hersenen.
Factor 2: Doorbreek de Pavloviaanse reflexen (rookgewoonten)
Factor 3: Onderdrukte negatieve emoties in evenwicht brengen (beloningssysteem deactiveren)
Factor 4: Gebruik krachtige gebeden – dit zal je helpen alle verleidingen te weerstaan
Factor 5: Gebruik essentiële oliën en de gezonde wetenschap van aromatherapie

Heb vertrouwen en neem NU resoluties. Je verdient het om een levenslange en gezonde niet-roker te zijn.

Meldt je hier aan en lees meer over de onlinecursus