Waarom worden de hoogwaardige doTERRA-oliën via MLM verkocht?

Deze vraag werd vaak gesteld door mensen met wie ik sprak over doTERRA en een paar van mijn gesprekpartners die de oliën met een absoluut hoge kwaliteit beoordeelden, hebben hun interesse verloren omdat ze via MLM worden verkocht. Dit is jammer, want deze mensen hebben vaak niet voldoende informatie om deze mening te vormen. Daarom wil ik wat licht werpen op dit onderwerp.

MLM (Multi Level Marketing) of Network Marketing is een van de vele concepten die producten rechtstreeks van de fabrikant naar de consument brengen. Het geld dat bij conventionele verkoopmethoden (winkelverkoop, detailhandel of online winkels) traditioneel wordt besteed in verkoopkosten, PR en reclame, wordt in plaats daarvan betaald aan degenen die anderen kennis laten maken met het product voor hun eigen gebruik.

Voordat ik jou het systeem meer in detail uitleg, moeten we één ding overwegen: voor elk product dat wij in een winkel kopen, of het nu een flesje bier, de iPhone of merkkleding is, betalen we de winkelprijs of consumentenprijs.

Nu moeten we ons afvragen hoeveel ervan echt naar de fabrikant van het product gaat? Hier een voorbeeld: het marktonderzoeksbureau IHS schat de pure productiekosten van een iPhone X op zo’n 370 euro, in de winkel wordt hij verkocht voor 1149 euro. Een fles merkbier kost ongeveer 10 cent om te produceren en wordt voor 1,99 euro in de supermarkt verkocht. Met merkkleding is het nog duidelijker: een T-shirt waarvan de productie 2-3 euro kost wordt verkocht tot 150 euro of meer.

Dit betekent dus dat het grootste deel ergens moet blijven steken – namelijk op het distributiekanaal. Dat zijn dus alle kosten, bijvoorbeeld voor advertenties, tv-spots, krantenadvertenties, Google-plaatsingen, Facebook-advertenties, de salarissen van alle betrokken tussenpersonen, makelaars, groothandels en alle andere die bij de verkoop betrokken moeten zijn om een ​​product uiteindelijk te kunnen kopen. Daarnaast moet de winkelier nog de winkelhuur betalen. Dit is trouwens ook de reden waarom veel zelfstandigen last hebben van de vaste kosten en vaak geen of slechts een zeer kleine winst maken. Het personeel heeft natuurlijk ook recht op loon als de omzet door seizoenfluctuaties onvoldoende is om alle kosten te dekken. Om dit te compenseren moeten daarom van ons als klanten hogere marges worden behaald. Tot nu toe is dit gemakkelijk te begrijpen en duidelijk, toch? Producten verkocht in MLM verschillen qua prijs op geen enkele manier van de normale verkoopkanalen via de klassieke winkels. “Anderen” verdienen altijd mee … hoe dan ook. Dit is ook prima, want iedereen moet beloond worden voor zijn werk. Het argument dat producten via een MLM-systeem duur of duurder zijn, klopt dus niet.

MLM eenvoudig uitgelegd

Ik woon in een regio in Nederland waar veel boeren tomaten, paprika’s en komkommers telen. Vervolgens leveren ze deze aan retailers en discounters. De meeste mensen kopen hun groenten dan in de supermarkt, in de dorpswinkel of rechtstreeks bij een van de productiebedrijven. Een van deze bedrijven met biologisch geteelde komkommers en tomaten bedacht iets heel bijzonders. Maar het is geen winkel met personeel dat ons bedient. Er is geen parkeerplaats die veel land en investeringen nodig heeft. Er hoeft geen gebouw te worden gefinancierd. Integendeel, er is maar één grote zelfbediening automaat waar je zelf gebruik van moet maken. EN: er is iets dat echt uniek is: het geld dat wordt bespaard voor personeelskosten, service, financieringskosten, huur en lease (en dat is veel) wordt verdeeld en uitbetaald aan de mensen die deze automaat aanbevelen . Koop je dus voor 100 euro per maand groenten uit deze automaat, dan krijg je aan het eind van de maand een bepaald bedrag voor iedereen die je introduceerde en daar vervolgens koopt, maar ook voor diegenen die op hun aanbeveling kopen etc. . Laten we dat berekenen als je 10 euro per aanbeveling krijgt. Dat betekent dat als je daar in de eerste maand winkelt en je vriendin Lisa over deze groenteautomaat vertelt en daar ook winkelt, je 10 euro ontvangt. Volgende maand vertel je ook je vader Norbert over de groenteautomaat. En Lisa vertelt het aan haar zwager Reinhard. Nu kopen drie mensen (Lisa, Norbert en Reinhard) de groenten daar omdat je het hebt aanbevolen. Je krijgt dus 30 euro terug. Zou jij daar ook je groenten kopen?

Maar laten we doorgaan met berekenen: kun je je voorstellen dat je deze groentemachine elke maand aan iemand anders zou aanraden? In de tweede maand winkelen daar vier mensen, waaronder jijzelf. En jij betaalt, net als iedereen, 100 euro voor je maandelijkse portie groenten en krijgt 30 euro terug (drie personen voor 10 euro). Als iedereen elke maand een extra persoon aanbeveelt om daar te winkelen, dan zijn er in de 3e maand acht mensen, in de 4e maand 16. Dit is het moment waarop je je groenten al gratis kunt krijgen en er zelfs wat geld mee kunt verdienen. In de 5e maand zijn er 32, in de 6e maand 64, in de 7e maand 128, in de 8e maand 256, dan 512, 1.024, 2.048 en in de 12e maand maar liefst 4.096 mensen die daar hun groenten kopen. 4.096 mensen die daar verkopen, hoewel je deze speciale machine zelf maar aan 12 mensen hebt aanbevolen. Je vriendin Lisa heeft de groenten aan 11 mensen aanbevolen, haar vader Norbert 10. Dat is de kracht van vermenigvuldiging! De eigenaar van deze automaat verkopt de groenten en iedereen betaalde dezelfde prijs. Het verhaal is trouwens uitgevonden, maar het beschrijft het basisprincipe van MLM.

Hiervoor hebben doTERRA en vele andere MLM-bedrijven een serieus compensatieplan dat de eerste 60 dagen 20% van de omzet uitbetaald. Daarna gaan de commissies naar 2%, wat in de loop van de tijd kan worden verhoogd tot 7%. Maar dat hangt af van jouw eigen goede prestaties bij het ondersteunen van anderen. Het is daarom zeer duidelijk dat eerst verkopen moeten worden geproduceerd om commissies of bonussen te ontvangen. Anders zou het absoluut niet serieus en zelfs economisch onmogelijk zijn. Zo kun je in de loop van de tijd een stabiel passief inkomen opbouwen. Maar dat krijg je pas als je er van tevoren iets voor hebt gedaan. En het leuke is: iedereen heeft dezelfde kans!

Bij doTERRA betekent dit dat jij eerst anderen moet helpen het business model en de producten te begrijpen en hen moet trainen totdat ze het zelfstandig kunnen doen. Het gaat dus vooral om het ondersteunen van mensen en hen helpen bij het opbouwen van hun bedrijf. Hoe meer je jezelf inzet, hoe minder jouw persoonlijk inkomen afhangt van jouw directe inzet. Deze mogelijkheid is ook de reden waarom de meeste mensen een serieus MLM als een echte kans zien en er graag mee beginnen. In de loop van de tijd kun je dus een solide passief inkomen opbouwen dat je naar financiële onafhankelijkheid en vrijheid in tijd kan leiden. Alle leader bij doTERRA hebben een absolute passie ontwikkeld om op te komen voor waar doTERRA voor staat: mensen helpen en ondersteunen om een ​​gezond en succesvol leven te leiden. 

Is doTERRA een sneeuwbal- of piramidesysteem?

Het antwoord is volmondig: NEE. Deze vraag is echter zeer goed en absoluut gerechtvaardigd, omdat er in het verleden enkele bedrijven in dit sector van de directe verkoop waren die niet serieus werkten. De wetgevers werden hiervan op de hoogte en sloten deze bedrijven vervolgens rechtstreeks. Overigens hadden deze bedrijven de twee zeer typische kenmerken van een piramidespel: ten eerste werden de commissies uitsluitend betaald bij de aanwerving van nieuwe partners, zodat de daadwerkelijke verkoop een ondergeschikte zaak werd. De commissie bij doTERRA is daarentegen afhankelijk van de verkoop van producten en de kwaliteit van advies en training voor klanten en zakenpartners. Het tweede kenmerk was, dat in een piramidespel de producten werden verkregen van het volgende hogere niveau of waar een toeslag van niveau naar niveau werden opgeladen. In ons voorbeeld zou dit betekenen dat Lisa 100 euro zou betalen voor haar groenten en deze voor 120 euro zou doorverkopen aan haar vader Norbert. Hij verkoopt het op zijn beurt voor 130 euro aan Reinhard. 

Het belangrijkste verschil met een serieuze netwerkmarketing is duidelijk: hier worden de producten rechtstreeks bij de fabrikant gekocht – en dit op alle niveaus en altijd voor dezelfde prijs! Trouwens: doTERRA heeft al verschillende prijzen ontvangen van het gerenommeerde zakenblad FORBES, waaronder 2016 beste werkgever van het jaar in de Verenigde Staten. De Utah World Trade Association heeft doTERRA gekozen tot Bedrijf van het Jaar.

Wat zijn de criteria voor een gerenommeerd MLM-bedrijf?

Het is heel gemakkelijk om de illegale piramidespelen te onderscheiden van gerenommeerde netwerkmarketingbedrijven zoals doTERRA. Als het bedrijf zonder uitzondering de producten aan alle consultants onder dezelfde voorwaarden levert en dit doet voor de volledige verkoopstructuur tot aan de eindgebruiker, is het een klassiek, legaal en gerenommeerd netwerkmarketingbedrijf. Het geld stroomt ook altijd rechtstreeks van de eindgebruiker naar het bedrijf. De tijd van instap maakt niet uit en het maakt ook niet uit hoeveel niveaus er al zijn ontstaan ​​tussen de nieuwe klant en het bedrijf zelf. Een piramidespel in oneerlijke zin is gekenmerkt daardoor, dat wanneer het inkomen van de leden die al in het systeem zitten, wordt gefinancierd uit de instapkosten van nieuwe leden. Als er echter geen leden meer lid worden, stort het systeem onmiddellijk in.

Conclusie: laat je niet afleiden door de verhalen van anderen. Je hebt nu alle feiten die je nodig hebt om je eigen mening te vormen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *